bkr-registratie

Een BKR registratie kan soms vervelend zijn, bijvoorbeeld op het moment dat je een huis wilt kopen. Aan de andere kant is de registratieplicht ingevoerd om de consument te beschermen tegen overkreditering. Ook kan uit een positieve BKR registratie juist naar voren komen dat jij je schulden netjes afbetaalt. In deze bijdrage ga ik kort in op de vraag wanneer een lening wordt geregistreerd en wat je kunt doen als de registratie bij het BKR niet klopt.

BKR registratie: uitleg

Een BKR registratie, wat is dat nou precies? Het BKR registreert jouw persoonsgegevens (dat wil zeggen:  naam, voorletter(s), geboortedatum, adres en woonplaats) en jouw kredietgegevens. Onder kredietgegevens wordt verstaan:  het soort krediet (creditcard, doorlopend krediet of iets anders), het bedrag van het krediet, het moment waarop het krediet is verstrekt, de verwachte laatste aflossingsmaand en de maand waarin het krediet is beëindigd.

Het BKR krijgt alleen kredietgegevens van kredietverstrekkers die bij het BKR zijn aangesloten. Dat betekent dat niet alle leningen / kredieten worden geregistreerd. Een hypotheekschuld wordt pas geregistreerd op het moment dat er sprake is van een betalingsachterstand. Ook een studieschuld of een lening van familie/vrienden staat niet geregistreerd bij het BKR. Een overzicht van alle kredietverstrekkers die zijn aangesloten bij het BKR is te vinden op de website van het BKR. Let erop dat als je een crowdfunding actie start om geld in te zamelen, de lening meestal ook geregistreerd wordt bij het BKR.

BKR registratie: positief of negatief

Een BKR registratie kan positief of negatief zijn. Er is sprake van een positieve registratie als je netjes op tijd je schulden aflost. Als er sprake is van een betalingsachterstand, dan wordt de registratie negatief. De kredietverstrekker geeft dit door aan het BKR. Let op: de kredietverstrekker is verplicht om je te waarschuwen voordat de achterstand aan het BKR wordt gemeld. De termijn waarbinnen gemeld wordt hangt af van het soort krediet dat is verstrekt.

BKR registratie: klopt niet

Als een BKR registratie onjuiste gegevens bevat, dan is de eerste stap om contact op te nemen met de kredietverstrekker. Het heeft de voorkeur om dit schriftelijk (per brief) te doen. In deze brief geef je aan: (i) wat er niet klopt, (ii) om welke overeenkomst het gaat, (iii) wat er volgens jou zou moeten staan. Aan deze brief voeg je als bijlagen kopieën toe van relevante documenten. Denk hierbij aan jouw BKR overzicht (op te vragen via de website van BKR), het contract met de kredietverstrekker, e-mails en bewijzen waaruit volgt dat de aflossing is betaald. Daarna kun je de brief (met bijlagen!) aangetekend verzenden aan de kredietverstrekker. Als de kredietverstrekker het oneens is met de klacht, dan kan besloten worden om de klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie BKR.

BKR registratie: verwijderen

Een BKR registratie blijft nadat het krediet is afgelost nog 5 jaar zichtbaar. Het is echter mogelijk om, nadat het krediet is afgelost, de registratie te laten verwijderen. Dit kan voordelen bieden als je bijvoorbeeld een nieuwe lening (zoals een hypotheek voor een koopwoning) wenst aan te gaan.

WeAreLawyers krijgt regelmatig vragen over BKR registraties. Neem vrijblijvend contact met ons op om te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen. Wij hebben veel ervaring met het aanschrijven van kredietverstrekkers en het verzoeken om verwijdering van registraties.

Volg ons
Laatste berichten van Marieke Groenendijk (alles zien)